Food factor


2013-05-06 @ 05:37:00
Länge sen nu. Men tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om det senaste som jag bestämt mig för:
Food Factor.
 
Det finns en PDF-fil att ladda ner på deras hemsida på FB,
men tänkte att jag skriver lite kort och gott om det här bara.

För det första så finns det ingen "quick fix" diet, så därför gäller det att välja rätt mat.
Det finns tre olika program inom Food factor.

Fat loss – Är för dig som vill gå ner i fettvikt.
Stay in shape – Du vill bibehålla din vikt.
Athlete – Du tränar hårt minst 4 gånger i veckan
och har fokus på att prestera.

 

Jag har valt att kombinera ett eget program, som består av en blandning mellan Fat loss och athlete. Alla programmen är snarlika, väldigt renkostiga, men skiljer sig på några få punkter. På athlete programmet är det okej att äta 1 frukt/näve bär om dagen, och det är väl det jag är ute efter mest. Annars håller jag mig till Fat loss upplägget istället.
Just det, jag glömde skriva att dessa program är ett program man till en början går på i 30 dagar, för att sedan se hur det har fungerat. Vill man ändra något då, eller gå över till en annan diet, så gör man det då. Efter jag har kört mina 30 dagar så har jag tänkt att jag ska övergå till Stay in shape. Så, vi får väl se vart det leder! Huvudsaken att man har en plan,

 

Protein: (OBS! Ej påläggsmat)
Ägg
Kyckling (hel, lår, filé)
Nötkött
Fisk och skaldjur
Fläskkött (fläskfilé, fläskytterfilé, fläskkotlett osv)
Vilt

 

Kolhydrater: Linser
Svarta bönor
Kidneybönor
Pintobönor
Sojabönor
Bovete (begränsad mängd, en halv – en knytnäve)
Quinoa (begränsad mängd, en halv – en knytnäve)
Sötpotatis (begränsad mängd, en halv – en knytnäve)

 

Grönsaker:
Spenat
Broccoli
Blomkål
Sparris
Ärtor
Haricot verts (gröna bönor)

 

Under varje måltid ska minst en av dessa livsmedel vara med från varje grupp. Om jag känner för att lägga till en vanlig grönsallad utöver detta så är det okej.
En dag i veckan så har man en så kallad "fridag", då det är okej att äta precis vad man är sugen på. Det viktigaste är bara att se till så att man får i sig en proteinrik frukost.
Jag är lite skeptisk till den här fridagen då jag lätt faller tillbaka till ruta ett. Men jag kan ändå se det som en bra grej, då det är bra att man faktiskt har EN dag som man kan lyxa till det lite extra på, då man går så strik på veckans andra 6 dagar! Så, time will tell.

Det var lite kort och gott om Food Factor, kika gärna in på deras hemsida på FB som sagt, om ni vill veta mer.
Uppdatering kommer här så småningom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback