Lussebullar


2012-12-02 @ 10:39:48
Igår var Michis här hela dagen och vi bakade och stog i.
Gjorde både lussebullar och pepparkaks hus.
Allt blev väldigt bra tycker jag, med tanke på att det var första gången för oss båda.
Detta recept gick vi efter, länken till det hittar ni HÄR
 
Ingredienser - ca 35 st
50 g jäst
100 g Svenskt smör från Arla
5 dl mjölk
250 g  Kesella
påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt ca
17 dl vetemjöl
 
Garnering: russin
Pensling:  1 ägg

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 35 bitar och baka ut enkla lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.

Fick 5/5 stjärnor av oss!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback